Hoewel we natuurlijk met zijn allen steeds meer digitaal doen, blijf ik voor sommige zaken een voorkeur houden voor grote vellen aan de wand. Helemaal wanneer je een presentatie moet geven. Het uitwerken van jouw verhaal op een grote poster werkt als een trein om je boodschap over te brengen. Hoe groter, hoe beter. Het geeft in één oogopslag zo lekker veel overzicht.

Als communicatieadviseur zit ik al meer dan 15 jaar lang aan vergadertafels met wethouders, managementteams, ambtenaren of ‘gewone’ medewerkers. Een bak aan ervaring dus. Grote vraag daarbij is altijd hoe je de boodschap bij je publiek over de bühne krijgt. Zie jij daar tegen op, of heb je het verhaal wat je moet vertellen niet helder. Plan dan een sessie aan de tekentafel in.

Verhelderen

Mensen die veel van iets weten, goed in de inhoud zitten, zeg maar, vertellen daar graag vol passie over. Wat je vaak ziet is dat ze  ander een plezier willen doen door alles over dat onderwerp te vertellen. Helaas zit niemand daar op te wachten.

Wanneer je bij mij aan de tekentafel komt gaan we altijd eerst terug naar de basis: waarom ga je een presentatie geven, aan wie geef je de presentatie en wat moet je vertellen om hen te bereiken? Wanneer jij je verhaal kort en bondig weet over te brengen, wordt er goed naar je geluisterd.

Verbeelden

Wanneer we de rode draad van je verhaal te pakken hebben, bepalen we met welk visueel middel de boodschap het beste over komt. We zetten we jouw verhaal om naar beeld. We kijken naar de vorm, een set van iconen, misschien werken we met een template. Afhankelijk van het doel,  de doelgroep die je wilt bereiken en de setting kiezen we voor een grote poster aan de wand of een praatplaat. Nu komt het een-na-mooiste onderdeel van dit proces: de bullshitfilter. Om je inhoud om te zetten nar beeld, is het superbelangrijk om helder te zijn. Wollig taalgebruik, omslachtige omschrijvingen, laten zich nou eenmaal niet goed tekenen.

Vertellen

Mijn stelling is dat wanneer je je verhaal tekent, je een presentatie geeft die staat als een huis. Door de voorbereiding aan de tekentafel sta je stevig op je benen wanneer je je verhaal doet. En dat is het allermooiste aan dit proces. Door de stappen te doorlopen aan de tekentafel staan mijn klanten vol zelfvertrouwen voor de groep. Ten eerste hebben ze met de poster een mooie binnenkomer die meteen de aandacht trekt. En vaak hebben de poster niet eens meer echt nodig om een tof verhaal neer te zetten. Want je weet: beter tien minuten de aandacht dan een zaal vol gapende toehoorders.