“Ondanks al onze inspanningen op het verandertraject, komt de boodschap niet over”
Een tijd geleden kreeg ik de vraag van een organisatieadviseur om het verandertraject te visualiseren. Er was al een hele campagne opgezet om duidelijk te maken wat de koers van de organisatie moest zijn. Maar het probleem was om de boodschap ook echt te laten landen.
Visuele herkenbaarheid van het verandertraject
Aanvullend op zeepkistsessies, team- bijeenkomsten en intranetberichtgeving hebben we 8 visuals ontwikkeld. Deze zijn gebaseerd op de 8 zogenaamde gedragsregels. Daarmee werd duidelijk gemaakt dat een verandertraject ook het nodige verlangt van de medewerkers.
In twee tekentafelssesies hebben we de gedragsregels onder de loep genomen en een ontwerp gemaakt voor de visuals. Die gaan verder dan het toelichten van de koers. Door ze consistent bij de uitingen van het verandertraject te gebruiken werd herkenbaarheid gecreëerd. Van koffiecorner tot op documenten, je kunt ze overal inzetten.
Het lokt uit tot dialoog
Wanneer je werkt met beeld, merk je in de praktijk dat dat altijd aanzet tot dialoog. In eerste instantie kan het gaan over de stijl van de visuals. Maar vaker zie je dat mensen reflecteren op hetgeen er opstaat. Of ze het er nou wel of niet mee eens zijn, er is altijd iets over te zeggen. En dat is het materiaal om het gesprek over de verandering aan te gaan.
Kleine stapjes
Hoewel ik altijd graag in het groot werk: grote posters om duidelijk te maken wat het kader is, was het heel goed om te zien dat het inzetten van deze 8 kleine beelden zorgden voor een grotere herkenbaarheid van het traject. Kleine stapjes …. Dat is toch waar het om gaat wanneer je echt iets veranderd wilt hebben. Ben jij consultant, HRM of lid van het MT en merk je dat je veranderingstraject wel wat ondersteuning kan gebruiken, plan dan eens een tekentafelsessie in. Samen kunnen we verhelderen wat er nodig is en hoe ik dat voor je kan visualiseren.
0 reacties