De ijsberg is mijn symbool van 2025!

Afgelopen tijd deed ik de opleiding Storytelling Practicioner bij The Story Connection van Annet Scheringa. Samen met de leukste verhalenjager Sandra de Snoo dompelden we ons onder in alles wat er met business Storytelling te maken heeft. Voor mij zat de ‘spark’ bij het narratief onderzoek. Verhalen blijken een fantastisch middel om op te halen wat er echt leeft in je organisatie.Net als bij een ijsberg zit het grootste deel van je organisatie onder de oppervlakte. De échte drijfveren, zorgen en kansen van je organisatie bevinden zich in die onderstroom. Vaak onder de noemer weerstand.Durf je te roeren in wat daar leeft? Met narratieve onderzoeksmethode haal je thema’s en patronen op aan de hand van verhalen. Daar kun je op inspelen, daar kun je op sturen.

Narratief Onderzoek?

Met narratief onderzoek haal je de verhalen naar boven die je strategie niet alleen helder maken, maar ook gedragen en krachtig. Zo zorg je voor een koers die iedereen begrijpt én omarmt.

Fase 1: Het onthullen van de onderstroom- het ophalen van de verhalen rondom om een thema. 

Fase 2: Patronen en barrières ontdekken – aan de hand van narratieve analysemethodes.

Fase 3: Inzicht in interventies voor verandering – Gebaseerd op de gevonden patronen en barrières stellen interventies voor die de organisatie in lijn brengen met de gewenste strategie.

Waarom zou je dat doen: roeren in die onderstroom?!

  1. Inzicht in de onzichtbare dynamiek – Narratief onderzoek brengt niet-zichtbare emoties en overtuigingen boven water, die vaak een grotere impact hebben op de strategie dan formele processen.
  2. Gerichte interventies voor maximale impact – Omdat we op basis van daadwerkelijke inzichten werken, stellen we je interventies voor die specifiek inspelen op de behoeften van de organisatie. Waar je echt iets aan hebt!
  3. Betrokken medewerkers – Door verhalen te verzamelen, voelen medewerkers zich gehoord, wat bijdraagt aan hun betrokkenheid en positieve houding ten opzichte van veranderingen.

KLinkende resultaten

  • Betere strategische afstemming doordat de directie inzicht krijgt in wat er écht speelt binnen de organisatie.
  • Effectieve interventies die niet zomaar opgelegd zijn, maar gebaseerd op wat leeft en nodig is in de praktijk.
  • Een betrokken en gemotiveerd team dat zich gehoord en begrepen voelt, waardoor ze eerder bereid zijn om zich actief in te zetten voor de strategie.

 

🌟 Tijd om jouw onderstroom te ontdekken?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You may Also Like..

0 reacties

Nirmala Balgobind

Op mijn blog vind je voorbeelden van mijn werk en andere zaken die mij bezig houden. Denk bijvoorbeeld aan interne communicatie, participatie, storytelling, gebruik van beeld en kleur, strategie en heldere communicatie.

CATEGORIES

Stel hier je vraag